A használt autó témájáról számtalan cikk született már. Mindenki szeretne kicsit elrugaszkodni a földtől korhatártól és pártállástól függetlenül. Gondosan gyűjtögeti a kisember is a forintokat egy bármilyen autóra, hogy véget vessen a buszozás/vonatozás/gyaloglás/biciklizés kínjainak - mert van, aki nem a sportolás utáni vágyak miatt biciklizik/gyalogol. Ha viszont nem vigyázunk a guruló vágyálom hamarosan több zöldhasút fog kiszippantani a családi kasszából, mint gondolnánk. Ez most egy olyan "tudd, hogy értsd" írás.

A használt autó mindig bukó. Ez az örök igazság, ebből kell kiindulni. Nem véletlen született meg az a mondás, hogy ha nincs elég problémád, vegyél használt autót és ha még mindig nincs elég, akkor nősülj meg. Ha megvetted X forintért a régóta vágyott Opelt/Suzukit/Ladát/stb, akkor azt már nem fogod tudni úgy eladni, hogy X+1 forintba jöjjél ki. Ha ezt a tényt elfogadtad, akkor jöhet a többi. 

Csodák nincsenek, a használt autó meg nem hibátlan. Ne hidd azt, hogy megveszed a 15 éves Golfot és azzal továbbra is rengeteg boldog kilométert fogsz megtenni, magyarán hogy csak hajtani kell. Bármennyire is hihetetlen, annak a kocsinak az összes alkatrészében, a legkisebb csavartól az utolsó kis lámpáig, minden porcikájában benne van az a pár százezer kilométer, és az a jópár év, mióta kijött a gyárból. Gondold el, hogy ha egy autó 15 éves, akkor az már látott 15 sós, vizes, latyakos, jeges telet, 15 esős őszt, 15 lakkszívó nyarat. Tizenöt éven át fingották tele az ülést, teketék a kormányt, hajtották a verdát, rongyoltak bele a kátyúba. Ez nincs rá írva a kocsira, amikor kinézed, ezt neked kell tudnod. És akkor még nem beszéltünk a simliskedésről, meg a kiflibe tört autókról, hogy azok mit láttak.

Beszéljünk egy kicsit a költségekről. Ha van pl. 350.000 forintod autót venni, akkor a többség elköveti azt a hibát, hogy vesz 350.000 forintért egy autót. Ez így nem jó. Ha van rá ennyid, akkor vegyél 200.000 forintért autót, garantáltan lesz még 50.000 az átiratás, a biztosítás, az új forgalmi meg a törzskönyv, és akkor még marad egy százasod, hogy az apró cseprő dolgokat kicseréld, vagy egy váratlan nagy szervizt finanszírozz. Láttunk már olyat, hogy valakinek vásárlás után hazafelé széugrott a váltó, elhullott egy csapágy, harangoztak a dugattyúk. Értjük, ugye.

Végezetül pedig, realistának kell lenni. Hogy vágyunk valamire az csak egy dolog. Viszont akinek csak Ladára van pénze, az egy jó Lada árából ne vegyen egy leélt C mercit. Minden autó autó, arra szolgál, hogy elvigyen A-ból B-be, a többi meg csak cicomázás. A fapadtól felfelé minden kényelmi funkció legalább plusz 5 hibaforrás is egyben. Minél öregebb a kocsi, annál inkább hibaforrás.

Összegezve, a rászánt pénznek kb. a felét szánjuk az autó vételárára, járjunk utána, hogy abból mi a legjobb, amit kapni lehet, és használjuk amíg örömünket leljük benne, és nem viszi el a családi malacperselyt. Nagyvonalakban.